Lanka - porady i wskazówki

15 Kwiecień 2011 Czas podróży: z 29 Styczeń 2011 na 07 Luty 2011
Reputacja: +24.5
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

Podejrzewam, ż e osoby czytają ce recenzje nie są szczegó lnie zainteresowane osobistymi wraż eniami autora z jego podró ż y do danego kraju, szukają gł ó wnie praktycznego elementu, któ ry pomoż e im w podró ż y. Na tej podstawie usunę ł am z recenzji kronikę mojej wyprawy i pozostawił am jedynie praktyczne porady otrzymane na podstawie osobistych doś wiadczeń.

I. TRANSPORT

Na Sri Lance dla turystó w dostę pne są cztery rodzaje transportu koł owego: zwykł a taksó wka, tuk-tuk (a wł aś ciwie też taksó wka, tylko oparta na tró jkoł owym skuterze), autobusy lokalne i autobusy Intercity Express. Są też pocią gi, ale o nich pó ź niej.

O taksó wkach nie ma wiele do powiedzenia - są dobre iz reguł y nowe japoń skie samochody i jest to najdroż szy ś rodek transportu. Nawiasem mó wią c, na Sri Lance (a takż e w Tajlandii) praktycznie nigdy nie widział em samochodó w innych niż japoń skie. Być moż e wynika to z faktu, ż e w Japonii – ró wnież ruch lewostronny.


Najpopularniejsze marki to Toyota, Nissan, Mitsubishi, rzadziej Suzuki i inne. Kilka razy widział em Mercedesa, a nawet chiń ską Chery QQ. Ale wszystkie autobusy i skutery (tuk-tuki) są indyjskie przez Tatę.

Tuk-tuk to tań sza i bardziej zwrotna forma transportu, ś wietna na suchą pogodę i na kró tkie dystanse dla dwó ch pasaż eró w z mał ym bagaż em. Dla poró wnania taksó wka z Negombo na lotnisko Bandaranaike (odległ oś ć ok. 10 km) kosztuje ok. 1300 rupii, a tuk-tuk – ok. 700-800 rupii (1 USD = 109 rupii na dzień.01. 02.2011).

Dlaczego tuk-tuk nie nadaje się na dł ugie wycieczki, ponad 30-40 km. Po pierwsze, nadal porusza się wolno, jego prę dkoś ć przelotowa wynosi tylko 40-50 km. Swoją drogą , jeś li samochody na Sri Lance są w wię kszoś ci w dobrym stanie, to indyjskie tuki znajdują się w bardzo ró ż nych warunkach, czasem bardzo „zabitych”. Taki hulajnoga z peł nym obcią ż eniem po gó rach ledwo jeź dzi.

Po drugie, szorstki, przynajmniej w poró wnaniu z maszyną.

Po trzecie, samochody na Lance jeż dż ą moim zdaniem na ropie naftowej, w najlepszym przypadku na ropie naftowej. Każ da benzyna kijowska bę dzie wydawać się po prostu Super Euro 5 po benzynie ze Sri Lanki. Smró d na drodze jest straszny, dodajcie tu nieustanne pikanie samochodó w wyprzedzają cych, wyprzedzają cych i nadjeż dż ają cych z naprzeciwka - a 10 minut jazdy ruchliwą autostradą wyda wam się dł ugą podró ż ą . Jednak w wielu przypadkach (na przykł ad w Unawatuna) jest to wł aś ciwie jedyny ś rodek transportu, któ rego moż na uż yć , aby dostać się z punktu A do punktu B.

Autobus Lokalny - autobusy z prostymi siedzeniami, jak w naszych minibusach i szerokim korytarzem ś rodkowym (podobno przeznaczone dla pasaż eró w stoją cych). Jedzie szybko, ale zatrzymuje się na każ dym biegunie.


Jazda takim autobusem wyglą da nastę pują co: konduktor (jest on ró wnież sprzedawcą biletó w) daje „goahead” kierowcy autobusu, aby odjechał (fakt jest taki, ż e drzwi w lankijskich autobusach prawie nigdy się nie zamykają , wię c konduktor pilnuje, aby nikt nie zawisł w drzwiach w momencie ruszania), kierowca wciska gaz, autobus się urywa, przejeż dż a 100-200 metró w, a czasem wię cej, jak ma się szczę ś cie, to ostro wciska hamulce, widzą c gł osują cego pasaż era, podnosi go i cał a procedura się powtarza. Z tego powodu ś rednia prę dkoś ć autobusu jest wyją tkowo niska. Przykł adowo droga z Kolombo do Negombo (wedł ug mapy - 50 kilometró w, nie wię cej) zaję ł a okoł o 1.5 godziny. Czę sto kierowca wł ą cza peł ną moc wesoł ej indyjskiej muzyki, dzię ki czemu nie bę dziesz się nudzić na drodze.

Ekspres mię dzymiastowy.

W przeciwień stwie do Autobusó w Lokalnych, autobusy Intercity Express wyposaż one są w siedzenia z podł okietnikami, podobnie jak w samolotach, nie ma pasaż eró w stoją cych, wię c przejś cie ś rodkowe wzdł uż kabiny jest bardzo wą skie. Jest tak wą ska, ż e ​ ​ bardzo trudno jest poruszać się po autobusie z plecakami i torbami. Intercity Express nie zatrzymuje się przy każ dym „sł upku”, dzię ki czemu poruszają się zauważ alnie szybciej. Ponadto istnieją klimatyzatory.

Bilety w autobusach na Sri Lance kupuje się zawsze tylko w samym autobusie u konduktora. Koszt biletó w autobusowych jest bardzo niski, za kilka dolaró w moż na przejechać.110-120 km, czyli prawie poł owę Sri Lanki.

Drogi na Sri Lance w promieniu 50 km od Kolombo i wzdł uż wybrzeż a od Kolombo do Matary są bardzo dobrej, niemal europejskiej jakoś ci. Są gł adkie, bez wybojó w, z wyraź nym oznakowaniem dró g, ale są wą skie. Po jednym pasie w każ dym kierunku. Dlatego jazda po takiej drodze wią ż e się z cią gł ymi szarpnię ciami, hamowaniem, wyprzedzaniem itp.

Maksymalna prę dkoś ć zarejestrowana podczas jazdy taksó wką wynosił a 100 km/h. W gó rach, w okolicach Nuwara Eliya, drogi są kompletnie poł amane, wszystko w doł ach, ś rednia prę dkoś ć nie przekracza 20-30 km/h.

O zasadach ruchu drogowego. Prawie nikt ich nie obserwuje, wszyscy jeż dż ą na chybił trafił i cią gle trą bią do siebie, ż eby nie znaleź ć się w sytuacji awaryjnej. Mimo to podczas mojego pobytu nie widział em ani jednego wypadku.


Na Sri Lance istnieją dwa rodzaje pocią gó w: regularne pocią gi bez miejsc i szybkie pocią gi Intercity z miejscami do siedzenia. Pocią g z Negombo do Kolombo jedzie 2 godziny, chociaż dzieli je tylko 50 km. W pocią gach bilety bez miejsc, kto wszedł pierwszy, potem usiadł . Siedzenia znajdują się nie jak w autobusach, ale wzdł uż obwodu samochodu. Tak wię c w centrum przestrzeń jest wolna. Podobnie jak metro w Kijowie, pocią gi elektryczne są ulubionym ś rodkiem transportu wielu ż ebrakó w i ż ebrakó w.

Co najmniej kilkanaś cie z nich minę ł o mnie w cią gu 2 godzin jazdy. Chociaż czasami zdarzają się zabawne przypadki. Na przykł ad, jeden czł owiek najpierw ś piewał ró ż ne pieś ni ludowe przez okoł o 20 minut, grają c na tamburynie, potem chodził samochodem, zbierał pienią dze i jechał ś piewać w nastę pnym samochodzie.

Pocią gi Intercity wyposaż one są w fotele z podł okietnikami, jak w samolocie, a bilety sprzedawane są zazwyczaj z miejscami siedzą cymi. Zwykle, ale zawsze. Na przykł ad jechaliś my z Kolombo do Kandy w wagonie drugiej klasy z miejscami do siedzenia. Ale z Galle do Kolombo kupili też bilety na wagon 2 klasy, ale bilet okazał się pusty. Gdy weszliś my do samochodu okazał o się , ż e jest przepeł niony i wszystkie miejsca są zaję te. Tym samym wykupiliś my prawo tylko do stania w kabinie wagonu 2 klasy. Aby unikną ć takiej niedogodnoś ci, należ y zawsze sprawdzić w kasie, czy miejsca są wskazane na biletach (Czy bilety mają numery miejsc? ). Jeś li miejsca nie są wskazane, musisz natychmiast biec i zają ć miejsca, gdy tylko pocią g zostanie obsł uż ony.

Wagon 2. klasy ró ż ni się od 3. klasy wygodniejszymi siedzeniami. Jakie są zalety wagonu I klasy, nie udał o się dowiedzieć , ze wzglę du na jego brak w wię kszoś ci pocią gó w.

W pocią gach na Sri Lankę nie ma klimatyzacji, w pocią gach elektrycznych wszystkie okna są po prostu otwierane, a w pocią gach Intercity są dodatkowe wentylatory na suficie. W przeciwień stwie do autobusó w bilety kolejowe kupuje się tylko w kasie i tylko w przeddzień odjazdu. Ceny są poró wnywalne z autobusami: bilet z Galle do Kolombo kosztuje 180 rupii w wagonie drugiej klasy. Przy okazji bilety są sprawdzane, wię c nie powinieneś oszczę dzać.


Prawie wszystkie linie kolejowe na Sri Lance są jednotorowe, co oznacza, ż e ​ ​ istnieją specjalne bocznice, przez któ re mogą przejeż dż ać nadjeż dż ają ce pocią gi. Sama infrastruktura jest bardzo stara, mam podejrzenie, ż e wszystkie. zbudowali go ró wnież Brytyjczycy, a Sri Lanki utrzymują go tylko w stanie roboczym. Prę dkoś ć poruszania się jest bardzo niska, ś rednio 30-35 km/h.

Szybki pocią g z Kolombo do Kandy jedzie 2 godziny 45 minut. A jednak lepiej jest podró ż ować pocią giem, zwł aszcza w obszarach gó rskich - zobaczysz duż o pię kniejsze miejsca. Dodatkowo jest wygodniejszy.

C) Wynajem samochodó w i skuteró w

Wypoż yczenie samochodu IMHO jest moż liwe, chociaż biura wynajmu są prawdopodobnie tylko w duż ych miastach. Ale wypoż yczenie skutera w takich oś rodkach wypoczynkowych jak Unawatuna i Hikkaduwa to ż aden problem, kosztuje 7-8 dolaró w dziennie, ale wł aś ciciele wymagają paszportu jako kaucji. Koszt 1 litra benzyny to 1.1 USD (stan na 02.01. 2011). Wedł ug naszych rodakó w z Krymu, któ rzy przez kilka dni jeź dzili na skuterze, jadą c motorowerem po autostradzie, należ y nosić ubrania, któ rych nie jest ż al, bo po kilku godzinach jazdy wszystkie ubrania bę dą zakryte z grubą warstwą spalenizny i kurzu, któ rej prawie nie da się zmyć . Tak, a trzeba jechać bardzo ostroż nie, to nie Europa, nikt nie przestrzega zasad.

Ponadto w wielu przypadkach znaki drogowe są dostę pne tylko w lokalnym ję zyku, co utrudnia nawigację.

II. GDZIE MIESZKAĆ

Na poł udniowo-zachodnim wybrzeż u znajduje się wiele hoteli i pensjonató w (hosteli) ró ż nego poziomu. ALE: po pierwsze, hotele na Sri Lance są bardzo drogie i poró wnywalne cenowo z Europą . Po drugie, znajdują się w miejscach, w któ rych jest mał o prawdopodobne, ż e bę dziesz w stanie normalnie pł ywać . Mount Lavinia, Beruvella, Bentota, Negombo – we wszystkich tych znanych kurortach woda w oceanie jest mę tna, ocean czę sto burzy się , a pł ywać moż na tylko w hotelowym basenie.

Wedł ug naszych rodakó w z Krymu, któ rzy przejechali wszystkie miejscowoś ci uzdrowiskowe, najczystszym miejscem do pł ywania jest Hikkaduwa, na drugim miejscu jest Unawatuna. Nie zdą ż ył em odwiedzić pierwszego, tylko przejeż dż ał em, ale w drugim mieszkał em przez kilka dni.

Czym ró ż ni się pensjonat od hotelu?


Ogó lnie rzecz biorą c, pensjonat (lub hostel) to coś w rodzaju mini-hotelu, czasami tylko z 5-6 pokojami, czasami z 10-20 pokojami, ale bez wię kszoś ci usł ug zwykle ś wiadczonych w hotelu. Nie zdziw się , ż e bę dziesz musiał sam posprzą tać pokó j (a czasem nie tylko w pokoju, ale takż e we wspó lnym korytarzu przy pokoju), recepcji zwykle tu w zasadzie nie ma, w nocy wł aś ciciel ś pi i nie moż e być obudził się w razie potrzeby. Czasami w pensjonacie jest mini jadalnia lub restauracja, w któ rej serwują ś niadania kontynentalne, a czasami mogą ugotować obiad, wszystko to za opł atą.

Z reguł y w pensjonacie zarezerwowany jest cał y pokó j, choć czasem moż na wzią ć tylko jedno ł ó ż ko, jak w hostelu.

Jak wyglą dają pokoje w pensjonatach: szerokie ł ó ż ko mał ż eń skie lub dwa pojedyncze ł ó ż ka, wieszak do suszenia rę cznikó w, strojó w ką pielowych i innej bielizny, stó ł , krzesł a, oddzielna ł azienka z prysznicem.

Uwaga: ciepł a woda nie zawsze jest zapewniona, jest to osobny bonus. Jednak przy temperaturze powietrza od +22C do +32C nie ma specjalnej potrzeby, chociaż kogo to obchodzi.

W pokojach pensjonató w w zasadzie nie ma telewizoró w - telewizor dla Sri Lanki to luksus. Choć dla naszej osoby jest to tam zupeł nie bezuż yteczne: i tak nie ma tam kanał ó w ukraiń skich i rosyjskich, w najlepszym razie - kilka angloję zycznych, cał a reszta - w lokalnym ję zyku syngaleskim.

Ale przydał aby się lodó wka, ale to też luksus. Ponadto prą d na Sri Lance jest doś ć drogi, zwł aszcza jeś li poró wnasz jego koszt z lokalnymi pensjami. O ile zrozumiał em z rozmowy ze Sri Lanką , 1 kW kosztuje okoł o 0.15~0.2 USD, a wraz ze wzrostem konsumpcji cena roś nie jeszcze bardziej. Dlatego w budynkach mieszkalnych na Sri Lance nie zobaczysz zwykł ych ż aró wek, tylko energooszczę dne.

Klimatyzacja jest dostę pna jako opcja pł atna i znacznie zwię ksza koszt pokoju, czasami 1.5-2 razy. Jeś li nie potrzebujesz klimatyzacji, wł aś ciciel zabierze pilota i nie bę dziesz mó gł z niego korzystać . W każ dym razie każ de pomieszczenie jest wyposaż one w wentylator sufitowy, dzię ki czemu uzyskujesz minimalny przepł yw powietrza. Klimatyzowany pokó j wzią ł em tylko raz - w Negombo, pierwszej nocy mojego pobytu na Sri Lance. W Unawatuna wzią ł em pokó j bez klimatyzacji (choć samo urzą dzenie był o w pokoju) i zrobił em sł usznie, bo temperatura w pokoju nigdy nie wzrosł a do nieprzyjemnego poziomu. Nawiasem mó wią c, klimatyzatory na Sri Lance są zwykle uż ywane najtań sze, no có ż , bardzo chiń skie i niezbyt zimne. Czuł em to nawet w Negombo.


Na co należ y zwró cić uwagę przy zameldowaniu się w pensjonacie na wybrzeż u: pokó j nie powinien być wilgotny.

Koniecznie sprawdź ró wnież obecnoś ć i stan moskitiery wokó ł ł ó ż ka, ponieważ komary i komary są tam zadziorne.

Kilka sł ó w o cenach mieszkań . Najdroż szy pokó j, jaki wynają ł em, kosztował mnie 30 dolaró w. e, i to był a pierwsza noc w Negombo. Zarezerwował em jednak ten pokó j przez internet z Kijowa, ponieważ mó j samolot przyleciał wcześ nie rano, chciał em mieć pewnoś ć co do mieszkania. W pokoju był klimatyzator nisko chł odzą cy, ł oż e mał ż eń skie z moskitierą , stó ł , dwa krzesł a, suszarka, ł azienka z zimną /gorą cą wodą i toaletą , a na podwó rku stó ł z dwoma krzesł ami, w pobliż u drzwi wejś ciowych.

Pokó j w Unawatunie wynajmowany był w pensjonacie w pierwszej linii, tuż nad oceanem, na drugim pię trze. Zestaw mebli jest w przybliż eniu taki sam, ale bez opcji klimatyzacji. Wejś cie do pokoju prowadził o przez szeroki wspó lny balkon do trzech pokoi, gdzie dla każ dego pokoju przewidziano osobny stó ł i dwa krzesł a. Nawiasem mó wią c, bardzo wygodne.

Koszt pokoju to 20 USD. e. dziennie.

W hotelach i pensjonatach na Sri Lance moż na i należ y się targować . Co moż e obniż yć cenę:

- jeś li przyjedziesz na dł uż ej;

- jeś li zgadzasz się na opł acenie cał ej kwoty za nocleg z gó ry (metoda bardzo skuteczna);

- jeś li zgodzisz się odmó wić klimatyzacji, ciepł ej wody i innych opcji.

W ten sposó b moż esz obniż yć cenę o 20-50%. Spotkaliś my dwie kobiety z Dnieprodzierż yń ska, któ re przyjechał y na cał ą zimę i wynaję ł y pokó j za jedyne 5$. e. dzień ! To prawda, bez ciepł ej wody i 200 metró w od morza. Inni z Koktebel powiedzieli nam, ż e zgodzili się na mieszkanie za 8 j. m. e. , ró wnież przez dł ugi czas.

Po naszej lewej stronie w Unawatunie mieszkał y dwie mł ode Niemki, któ re przyjechał y na 2 miesią ce. Po naszej prawej są Brytyjczycy, któ rzy przyjechali na 3 miesią ce. Ogó lnie tanioś ć mieszkań i ż ywnoś ci, a takż e umiarkowanie gorą cy klimat sprawiają , ż e wielu turystó w, w tym Ukraiń có w, przyjeż dż a na Sri Lankę na dł ugi czas.


To prawda, ż e ​ ​ w przypadku wyjazdu na dł uż ej niż miesią c, trzeba uzyskać wizę , a to kosztuje i kł opotó w. Do 30 dni - pobyt bezwizowy.

III. ODŻ YWIANIE

Podaję przybliż ony koszt jedzenia w kawiarniach i sklepach.

- Ś niadanie kontynentalne (tosty, jajka, dż em, masł o, owoce, kawa) kosztuje okoł o 3-4 USD.

- Obiad (zupa, ryż , ryba lub mię so, sał atka) - ok. 10 USD od osoby. Jednak porcje są duż e.

Cennik poszczegó lnych dań:

- lokalne piwo: 120~200 rupii.

- zupa: 150~300 rupii.

- ryż z mię sem lub rybą : 400~600 rupii.

- pizza: 400~500 rupii

- desery: 200~300 rupii.

Pamię taj, aby zamó wić nie pikantne jedzenie. Sri Lanki uwielbiają pikantne jedzenie, a dla Europejczyka moż e wydawać się ono nieznoś nie ostre. Kiedyś niechcą cy zamó wił em coś lokalnego i pieprznego i mimo dobrej jakoś ci dania nie mogł em go dokoń czyć.

Najtań szy lokal w Unawatuna to Blow Hole, znajduje się po prawej stronie zatoki, pod buddyjską stupą , w pobliż u kanał u. Jakoś ć jedzenia jest na najwyż szym poziomie.

Na stacji kolejowej w Negombo miejscowy mę ż czyzna o imieniu Sanayka zapytał mnie: „Jacy ludzie są w twoim kraju? ” Muszę przyznać , ż e był em zdziwiony i nie mogł em od razu odpowiedzieć . „Có ż , na Sri Lance są dobrzy ludzie”, kontynuował , „a jacy są wy? ”

Nie wiem, czy Sri Lankę moż na nazwać krajem uś miechu, jak np. Tajlandia, ale miejscowi są naprawdę bardzo przyjaź ni wobec obcokrajowcó w. Pomimo tego, ż e Brytyjczycy są dla nich zdobywcami w przeszł oś ci. Z drugiej strony to Brytyjczycy zaczę li uprawiać herbatę na wyspie, uł oż yć tory kolejowe, a takż e asfalt.

Chociaż Sanayka ostrzegał nas: bą dź bardzo ostroż ny, przecież jesteś w obcym kraju, jakoś nie był o podniecenia. Czyli nie był o obaw, ż e wieczorem / w nocy ktoś zaatakuje lub po prostu wejdzie w bó jkę , ż e wyczyś ci sobie kieszenie itp. W Kijowie 10 razy staranniej pilnuję kieszeni niż tam .

Wydaje mi się , ż e jest tam ró wnie bezpiecznie jak w Grecji, gdzie dziewczyna sama moż e przespacerować się po cał ym mieś cie nocą i nikt nie tknie tego palcem.


W pensjonatach - nie kradnij. Przynajmniej nie czytał em tego nigdzie w recenzjach. Na plaż y klapki został y ukradzione rodakowi wedł ug jego opowieś ci, ale też nie jest faktem, moż e po prostu zmył a je fala.

W pocią gach lub autobusach Sri Lanki zawsze bę dą się przemieszczać , a dziewczynie nawet ustą pią . Jeden chł opak w autobusie zgł osił się na ochotnika jako tł umacz w negocjacjach z kierowcą i bardzo się starał się poznać , a nawet zaprosił go do spę dzenia nocy w swoim domu.

Oczywiś cie wiele zależ y od twojego zachowania, nie rozumieją arogancji, krzykó w, skandali. Ale oczywiś cie pewna doza ostroż noś ci nie zaszkodzi.

Oczywiś cie są tam ró wnież zbieracze, gł ó wnie tuktuki, a pickupy sprowadzają się do tego, ż e „jest bardzo daleko, gdzie chcesz, podwieź my”.

Kolejny rozwó d był na lotnisku zaraz po przylocie.

Lokalny ł apacz turystó w z biura podró ż y w budynku lotniska zaoferował taksó wkę za 1500 rupii, potem wyprowadził się za 1300 rupii, a gdy powiedzieliś my, ż e zł apiemy na ulicy, powiedział , ż e na ulicy nie ma taksó wek, tylko tutaj. Oczywiś cie okazał o się to kł amstwem. Na ulicy targowaliś my się o 1000 rupii, co okazał o się bardzo tanie.

V. JĘ ZYK KOMUNIKACJI

Chociaż Sri Lanka jest dawną kolonią Wielkiej Brytanii, a angielski jest tam uważ any za prawie drugi ję zyk pań stwowy, bardzo niewiele osó b go zna. W rejonach turystycznych, w pensjonatach – jeszcze jakoś mó wią , ale ci, któ rzy nie mają do czynienia z turystami, zazwyczaj w ogó le nie rozumieją angielskiego.

Ale to nie znaczy, ż e nie potrzebujesz znajomoś ci ję zyka angielskiego. Tyle, ż e nikt tam nie zna innych ję zykó w obcych, to nie Turcja, ale nauka syngaleskiego nie jest dla Ciebie ł atwym zadaniem!

Jeś li trzeba zapytać o drogę , to w koń cu 1 na 10 mieszkań có w bę dzie w stanie odpowiedzieć po angielsku, a niektó rzy mó wią bardzo dobrze, chociaż akcent moż e być okropny.

Taksó wkarze, tuk-tukery, pracownicy stacji zwykle mó wią po angielsku.

VI. OGÓ LNIE O KRAJU


Co moż na powiedzieć o rozwoju kraju i ludzi, gdzie klimat jest zawsze ciepł y, kokosy dojrzewają przez cał y rok, a ze sł odką wodą nie ma problemó w? Sri Lanki są niezwykle mał o wymagają ce od ż ycia: nie muszą przygotowywać mieszkań i drewna na zimę , aby przeż yć , nie muszą zbytnio przejmować się jedzeniem, bo odż ywczy mią ż sz kokosa jest zawsze pod rę ką , nie trzeba dokł adnie zbierać ś wież ej wody, jak w Afryce Pó ł nocnej, ponieważ pada obficie. Fakt, ż e ś rodowisko nie stwarzał o surowych warunkó w do przetrwania tubylcó w, spowodował , ż e Sri Lanki to wcią ż wię cej dzieci natury niż dzieci cywilizacji.

Owszem, w ś redniowieczu budowali ogromne kultowe stupy, ale to raczej wyją tek niż reguł a.

Dziś Sri Lanki nie prezentują się szczegó lnie w architekturze. Na przykł ad w Unawatunie wszystko jest zabudowane doś ć chaotycznie, nie ma nawet chodnika przy jedynej centralnej drodze, co jest bardzo denerwują ce. Niektó re wille i restauracje są budowane blisko wody, prawie nad wodą . W efekcie fale zmył y ich fundamenty, a schody prowadzą ce do wody po prostu się rozpadł y. Ale to wcią ż drobiazgi: znacznie gorzej, ż e w niektó rych restauracjach zbudowanych nad morzem podł oga pę kał a i przechylał a się . Ale te budynki mają tylko 2-4 lata. Wydawał oby się , ż e co przeszkodził o w przesunię ciu domu o 2-3 metry dalej od wody, lub po prostu zrobieniu mocniejszego fundamentu? Takie absurdy są doś ć powszechne.

Jeś li dziś widzimy ś lady cywilizacji na Lance, to gł ó wnie za sprawą brytyjskich kolonizatoró w.

To Brytyjczycy poł oż yli pierwsze asfaltowe drogi, linię kolejową i zaczę li uprawiać herbatę.

Z drugiej strony to Europejczycy przywieź li na Sri Lankę jednorazową zastawę stoł ową , ale nie nauczyli ich, jak utylizować po uż yciu. W rezultacie pobocza dró g i brzegi oceanó w są coraz czę ś ciej zasypywane jednorazowymi ś mieciami. Wyglą da na to, ż e za kilka lat i cał a Lanka zostanie pokryta grubą warstwą jednorazowych butelek i innych jednorazowych ś mieci. Czy sytuacja na Ukrainie jest jednak lepsza? Tutaj niestety niewiele ró ż nimy się od Lankijczykó w.

VII. CO OGLĄ DAĆ?

Konkretnie nie napisał em, jakie miejsca udał o mi się zobaczyć na Sri Lance. Z mojego punktu widzenia nie ma sensu coś tu doradzać – każ dy ma swó j gust. Mogę tylko powiedzieć , ż e wszystkie zabytki wyspy są podzielone na przyrodnicze i architektoniczne oraz historyczne. Pokrycie obu w cią gu kilku tygodni pobytu jest bardzo trudne i mę czą ce.

Przypomnę , ż e na Sri Lance nie ma autostrad i szybkich pocią gó w, wię c przemieszczanie się co sto kilometró w zajmuje duż o czasu.


A jednak, jeś li zasoby są ograniczone, to prawdopodobnie lepiej poś wię cić czas i wysił ek na oglą danie atrakcji przyrodniczych wyspy. Z mojego punktu widzenia lepiej spojrzeć na ś wią tynie buddyjskie np. w Tajlandii – tam gę stoś ć zabudowy architektonicznej jest znacznie wyż sza.

Tłumaczone automatycznie z języka rosyjskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Podobne historie
Uwagi (1) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara