Akwedukt Pont du Gard

Dla miłośników historycznych miejsc
Ocena 8110

27 może 2015Czas podróży: 23 lipiec 2013
Jak się tam dostać?
1. Opcja klasyczna, pł atna, wielokrotnie opisywana w przewodnikach.
- Autobus numer A15 z Awinionu, jechać do przystanku Rond Point Pont du Gard (w Vers-pont-du-gard), po drodze okoł o 45 minut, opł ata za przejazd 1.50 euro (przygotuj resztę , banknoty wię ksze niż.5 euro są nie mile widziane);
- Wysią dź na przystanku Rond Point Pont du Gard. Jesteś my po lewej stronie, podą ż ają c za znakami. Przechodzimy przez ulicę i idziemy okoł o 5 minut (akweduktu nie widać stą d - nie przejmuj się ). Zbliż amy się do barierki. Dalszy przejazd/przejazd jest pł atny. Jeś li idziesz - 7 euro za osobę lub 15 euro za grupę od 3 do 5 osó b. Wię cej szczegó ł ó w na http://www. Pontdugard. fr/fr/toutes-les-informations, tutaj moż na ró wnież zobaczyć godziny otwarcia (w zależ noś ci od sezonu). Cena biletu obejmuje wizytę w muzeum i kinie, gdzie zostanie pokazany film o Pont du Gard.

2. Opcja bezpł atna, uzyskana eksperymentalnie.
- jechać tym samym autobusem A15 z Awinionu do dowolnego przystanku w Remoulins. Nastę pnie przejdź się po mieś cie do przystanku Pont Neuf - Twoim punktem orientacyjnym jest most i rzeka.
- przejś ć przez most i pieszo, aleją platanó w, udać się na Pont du Gard. Licz na spokojny spacer przez okoł o 20-30 minut. W efekcie trafisz na most z przeciwnej strony, gdzie opł ata za przejazd nie jest jeszcze naliczona.

Czym jest Pont du Gard? Dosł ownie przetł umaczone „Most nad Gar”. Ś wiatowego Dziedzictwa UNESCO. Jedna z pię ciu najczę ś ciej odwiedzanych atrakcji we Francji. Akwedukt przerzucony jest nad rzeką Gardon (dawniej zwaną Gar) o dł ugoś ci 275 metró w i wysokoś ci 47 metró w.

Przez dł ugi czas wierzono, ż e Pont du Gard został wzniesiony w celu dostarczania wody do miasta Nimes na polecenie Marka Agryppy, zię cia cesarza Oktawiana Augusta, okoł o 19 roku p. n. e. mi. Najnowsze badania wskazują , ż e budowę przeprowadzono w poł owie I wieku p. n. e. n. mi. Został zbudowany bez uż ycia wapna i był integralną czę ś cią.50-kilometrowej rury wodocią gowej, któ ra prowadził a do Nimes z Uzè s.
Akwedukt jest tró jpoziomowy: w dolnej kondygnacji - sześ ć ł ukó w, ś rednio - jedenaś cie, w gó rnym - trzydzieś ci pię ć.

Ró ż nica wysokoś ci mię dzy ź ró dł em wody a Nî mes wynosi 17 metró w. Ponadto Rzymianie z filigranową dokł adnoś cią obliczyli nachylenie akweduktu – tylko 34 cm na 1 km. Dlatego wydaje się prawie proste.

Akwedukt był uosobieniem wysokiego poziomu rzymskiej inż ynierii. Wyobraź sobie 16-pię trowy budynek, a wię c jest to wielkoś ć akweduktu. Nawet wspó ł cześ ni naukowcy byli zdumieni, gdy dowiedzieli się , ż e z sześ ciu ł ukó w niż szego poziomu tylko jeden (!!! ) jest noś nikiem. I stoi tam, pomimo okresowych huraganowych wiatró w i wiosennych wylewó w rzeki. Akwedukt wzniesiono praktycznie bez zaprawy - masywne kamienie (każ dy waż ą cy okoł o 6 ton) są ociosane i tak dobrze do siebie dopasowane. Tajemnicą zawodową był ró wnież skł ad powł oki uszczelniają cej odpł yw. Naukowcy uważ ają , ż e do tego domieszano tł uszcz wieprzowy i jagody winne.
Akwedukt przestał funkcjonować wkró tce po upadku Cesarstwa Rzymskiego. Jednak sam akwedukt od wiekó w sł uż ył jako pomost dla wagonó w. Aby przejechać duż e pojazdy, wydrą ż ono czę ś ć podpó r, co groził o zawaleniem się cał ej konstrukcji. W 1747 r. w pobliż u wybudowano nowoczesny most, ruch wzdł uż Pont du Gard był stopniowo zamykany, a sam zabytek został odrestaurowany z rozkazu Napoleona III.

Nawiasem mó wią c, wedł ug badań ekspertó w, wizerunek na banknocie 5 euro to akwedukt Pont du Gard. To niesamowite miejsce. Jest tu jakiś fizycznie wyczuwalny zwią zek czasó w..."... za Cezara ś piewał y te same cykady i to samo sł oń ce peł zał o po ś cianach... " / V. Nabokov/
Tłumaczone automatycznie z języka rosyjskiego. Zobacz oryginał

MIEJSCA W POBLIŻU
PYTANIE ODPOWIEDŹ
Brak pytań