Kwarantanna Kapadocja oczami ukraińskich turystów. Część 7

03 Lipiec 2021 Czas podróży: z 20 Moze 2021 na 27 Moze 2021
Reputacja: +8494
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

Zacznij tutaj: Czę ś ć.1 , Части 2 , Czę ś ć.3 , Czę ś ć.4 , Czę ś ć.5 , < a href = "https://www.turpravda.ua/tr/blog-478706.html"> Czę ś ć.6.

Czę ś ć techniczna z mapami, linkami i podsumowaniem wszystkich serii znajduje się tutaj .

***

Przechadzają c się po kompleksie muzealnym zauważ am, ż e nie ma tu poczucia „wilgotnoś ci” tego miejsca, któ re zwykle pojawia się podczas zwiedzania starych klasztoró w i ś wią tyń . Ale kiedy wychodzę z ostatniego koś cioł a, zdaję sobie sprawę , ż e się mylił em. We mnie panuje cisza i spokó j. Ż adnych myś li. Ż adnych pragnień . Bez emocji. Bez zwykł ego zamieszania. Tylko niekoń czą ca się cisza i spokó j.

Znajduję miejsce do siedzenia i cieszenia się ż yciem z widokiem na ludzi i wielbł ą dy))

Karmię fusami, gdzie iś ć dalej. Um, oczywiś cie tak, wiem to, dlaczego jest to coś znanego z gó ry.

Wspinaj się nad kompleksem muzealnym. Kolejny zamknię ty taras widokowy.

I krzesł o z widokiem


Po prawej stronie znajdują się pozostał oś ci osady skalnej

Widzę wskaź nik do innego koś cioł a. Wydaje się , ż e dziś tradycyjna wę dró wka po dolinach został a odwoł ana.

W pobliż u drogi roś nie drzewo z maskami. Zastanawiam się , czy to jest takie improwizowane wysypisko, czy instalacja kocioł ka został a pomyś lana jako coś bardziej poetyckiego?

Aynali ( Fi rkatan ) Kilise >. Swoją nazwę koś ció ł lustrzany zawdzię cza symetrycznemu rozplanowaniu i malowaniu ś cian.

Bilet kosztuje 10 liró w. W cenie wypoż yczenie latarki do oglę dzin wnę trza.

Ustalenie daty budowy koś cioł a jest problematyczne. Plan bazyliki wskazuje na lata 500-te. Styl malarstwa (bez ikon iz wieloma krzyż ami) wskazuje na okres ikonoklazmu. A podobień stwo do kaplicy ś w. Barbary z Gö reme się ga XI wieku.

Nastę pnie są ró ż ne pomieszczenia funkcjonalne: kuchnie, stodoł y, goł ę bniki i sekretne tunele. Bierzemy wię c latarkę w rę ce i wchodzimy w gł ą b kompleksu koś cielnego.

Po prawej stronie w tunelu widzimy duż y okrą gł y kamień . To są staroż ytne „drzwi”.

Gdy goś cie, któ rzy przybyli do miejscowych nie byli mile widziani, wejś cie do tunelu szybko został o zablokowane przez takie drzwi. Co wię cej, moż na je był o zwijać tylko od wewną trz.

Czoł gam się na drugie pię tro. Bez latarki był oby okropnie.

Podobno znajdował się tu goł ę bnik, choć niektó re ź ró dł a podają , ż e pomieszczenie sł uż ył o ró wnież jako pasieka.

Okno na ś wiat zewnę trzny

Dalej jest kolejny tunel otwó r, po któ rym moż na się wspinać tylko w przysiadach

Wewnę trzna sala kompleksu koś cielnego.

Na zdję ciu wyraź nie widać ogó lną strukturę takich budowli: po lewej stronie wejś cie/wyjś cie (to ta sama dziura, przez któ rą się tu wspinaliś my), po prawej „drzwi” w postaci kamienia, któ ry moż na „walcować ” w dowolnym miejscu czas, blokują c w ten sposó b przejś cie nieproszonych goś ci.


Z wewnę trznego pomieszczenia jest przejś cie dalej wzdł uż kompleksu, ale jest ono zamknię te z powodu zawalenia. Wię c wró ć my tą samą drogą , któ rą tu przybyliś my. Przy wyjś ciu znajduje się improwizowany ś wiecznik, w któ rym chę tni mogą się pomodlić i zapalić ś wiecę .

Z zewną trz moż na zobaczyć czę ś ć zespoł u architektonicznego, któ ra nie jest już dostę pna dla przejś cia przez wewnę trzne tunele.

Refleksje o tym, dlaczego miejscowi budowali tak niskie i wą skie tunele. No dobra, raz parskną ł em, chrzą kną ł em i czoł gał em się , ale oni „biegli” tak bez koń ca! A jeś li ktoś czoł ga się do ciebie, to ktoś , co, z powrotem do wyjś cia? A jak przenieś ć coś z pokoju do pokoju? Moż e byli znacznie niż si od nas? Czy jestem tak zepsuty przez dobrodziejstwa cywilizacji, ż e zadaję wtedy nieistotne pytania?

Przejdź my dalej

Miasto Ortahisar wita mnie znajomym obrazem. Jak to naszym zdaniem najpierw poł oż yć kafelek, a potem pamię tać , ż e trzeba był o zmienić rury , ż eby odprowadzić wodę ))

Obszar tutaj wyraź nie nie jest turystyczny, wię c szpieguję „jak ż yją miejscowi”. Domy są bardzo ró ż ne.

Czy Turcy nie dbają o zewnę trzne pię kno ż ycia, czy też poziom dochodó w na konkretnej ulicy jest tak ró ż ny.

Jak się okazał o, udał o mi się wjechać i wyjechać z miasta w takim triku, ż e ominę ł a mnie prawie cał a ruchliwa i turystyczna czę ś ć Ortahisar.

Ale dobrze rozważ ono inny lokalny „cud”, któ ry karmi i wykorzystuje wiele pokoleń ortohisaró w.

Nie, nie pomylił em zdję ć . Rury na wzgó rzu to systemy wentylacyjne naturalnych lodó wek.

Warzywa i owoce moż na tu przechowywać nawet przez dziewię ć miesię cy, ponieważ temperatura wewną trz nie zmienia się o każ dej porze roku. A koszt utrzymania takich magazynó w jest minimalny. Dlatego w Ortahisarze swoje produkty przechowują zaró wno duż e firmy, jak i drobni rolnicy z cał ego kraju. Zdję cie zrobione ze ś rodka podziemnych podziemi tutaj < /a> .


Idź do gł ó wnego zabytku miasta - Ortahisar Kalesi . Ten 90-metrowy klif, któ ry miejscowi nazywają Sivrikoya, jest uważ any za jeden z pierwszych „wież owcó w” na ś wiecie. W epoce hetyckiej sł uż ył jako schronienie dla karawan Jedwabnego Szlaku. Rzymianie i Seldż ukowie wykorzystywali go jako fortecę w systemie wczesnego ostrzegania podczas wymiany sygnał ó w z bastionami w Uchisar (zakoń czyliś my tam po minię ciu Doliny Goł ę bicy) i Urgupi.

Gdzieś tutaj znowu się zgubił em.

Pytasz, jak moż esz stracić.90-metrowy punkt orientacyjny na twoich oczach? Nie wiem, ale zrobił em to))

Przemiennoś ć kontrastó w staje się szczegó lnie oczywista

Karmię miejscowych – gdzie jest wyjś cie? Z radoś cią wyjaś niają . Turecki. Ale oni machają rę kami, wię c zwracam się we wł aś ciwym kierunku. Jeszcze raz coś wykrzycz. Tak, nie tam. Przekazują mi swojego przedstawiciela, któ ry zna tylko "ah lavyu, ai nidya" z ję zyka angielskiego, któ ry towarzyszy wszystkim jego komentarzom na temat ruchu))

Wspinaczka na Ortahisar Kalesi kosztuje 5 liró w. Lisa.

Po prawej stronie w kadrze znajduje się druga co do wielkoś ci forteca Ortahisaru - Ishak Kalesi.

Ma 54 metry wysokoś ci i pochodzi z X-XI wieku.

Badacze uważ ają , ż e kiedyś oba bastiony miejskie był y poł ą czone podziemnym tunelem.

Kolejnym moim koszmarem (kolejnym, po ś ciegu na zboczu Doliny Miodu) był y te „wiosenne” schody. Wieje wiatr, w dole przepaś ć , metalowa konstrukcja groź nie skrzypi. Brrrrr.

Nagle nie powtó rzył bym tego wyczynu))

I z tarasó w widokowych nad przestrzeniami, nawet z pię knymi widokami.

Dalej są schody prowadzą ce do gó ry, ale Turcy powiesili wyraź ną instrukcję „niebezpiecznie, zakaz wstę pu”. Schodzę wię c na dó ł i znajduję się na Tepebasi Meydani.

Jednoczesna sesja karmienia kota

Muzeum Etnograficzne w rezydencji z 1933 roku.

Instalacja w sklepie alkoholowym

Lokalne koty mają nawet osobne wejś cia / wyjś cia z domu))


Potem znowu pomylił em się , wę druję przez dł ugi czas i znajduję się poza miastem. Hmm, wyglą da na to, ż e ktoś musi pilnie zabrać wewnę trzny kompas do naprawy))

Tradycyjnie szpieguję mieszkań có w miasta

Szlak jest cudownie zatł oczony.

Niektó rzy chodzą , niektó rzy pracują na ziemi. Wszyscy mnie witają , pytają ską d jestem, ż yczą dobrego wypoczynku. Ł owię deja vu. Droga wiją ca się za horyzontem jest przyjazna i goś cinna. Brakuje tylko plecaka na ramionach i ż yczenia dobrego Camino))

Znamy już krajobrazy Doliny Mił oś ci-2

Szukam zejś cia. Okazuje się , ż e jest doś ć delikatny, wię c moż na zejś ć nogami, ale nie jak zwykle))

Miau na posterunku bitwy, wyglą da jak goś cie z pysznym jedzeniem))

Jutro balony już nie wystartują , prognoza pogody zapowiada kolejny deszcz. Gdzieś na tym etapie przeszedł em przez wszystkie pię ć etapó w akceptacji, przeszedł em do ostatniego. Poddaj się temu, czego nie moż esz kontrolować . Moż e to jest to, o co ich muezin tak uporczywie wzywa każ dego dnia? ; ))

< / p>

Tłumaczone automatycznie z języka ukraińskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Тутешня флора
Ще один оглядовий майданчик
Ще один оглядовий майданчик
Aynalı (Fırkatan) Kilise
Aynalı (Fırkatan) Kilise
Aynalı (Fırkatan) Kilise
Aynalı (Fırkatan) Kilise
Aynalı (Fırkatan) Kilise
Aynalı (Fırkatan) Kilise
Aynalı (Fırkatan) Kilise
Дорога до Ортахісару
Ортахісар
Ortahisar Kalesi
Ортахісар
Ортахісар
Ортахісар
Ортахісар
Ортахісар
Ортахісар
Підйом до оглядового майданчику Ortahisar Kalesi
Підйом до оглядового майданчику Ortahisar Kalesi
Підйом до оглядового майданчику Ortahisar Kalesi
Ортахісар
Ортахісар
Ортахісар
Tepebaşı Meydanı
Tepebaşı Meydanı
Етнографічний музей в особняку 1933 р.
Ортахісар
Дорога з Ортахісару в Гьореме
Місцеві городики
Місцеві городики
Podobne historie
Uwagi (20) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara