Jarosław. Otwarcie sezonów po wielkim posiedzeniu. Część 2. Trasy ... uh ... nie sfatygowane

04 Sierpień 2020 Czas podróży: z 05 Lipiec 2020 na 05 Lipiec 2020
Reputacja: +4851
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

SHELLY, -ty, -ty; -zen, -zna (potocznie). Codziennie, codziennie; noszony. Sł ownik wyjaś niają cy Oż egowa. S. I. Ozhegov, N. Yu Shvedova. 1949-1992.

Jarosł aw. Otwarcie sezonó w po wielkim posiedzeniu. Czę ś ć.1. Trasy standardowe >>>

Ponieważ jedziemy samochodem, kolejny dzień poś wię cony był na badanie zabytkó w Jarosł awia, któ re nie znajdują się w odległ oś ci spaceru od historycznego centrum Jarosł awia. Dlatego niewielu turystó w wę druje na te ziemie Zakotoroska - na prawym brzegu rzeki Kotoroś l.


Historycznie powstawał y tam osady i osady, specjalizują ce się w jakimś rzemioś le. Pó ź niej powstał y manufaktury. Poszliś my szukać ś ladó w Manufaktury Jarosł awskaja Bolszaja , któ ra rozpoczę ł a swoją historię od dekretu Piotra I o utworzeniu produkcji lnu w Jarosł awiu z 1722 roku. warsztaty. W zeszł ym roku w Twerze podobne miasto manufaktury Morozovskaya, obecnie dzielnica Proletarka, zrobił o na nas ogromne wraż enie (są zapisy o tym wydarzeniu "Twer. Tak inny"). Tak wię c, widzą c podobne zdję cia internetowe o Jarosł awiu, postanowiliś my, ż e tak powiem, wesprzeć rodzą ce się podstawy turystyki przemysł owej. Ponieważ plan ten został zaplanowany w drodze podczas ś niadania, nie zwró cili uwagi na przestudiowanie tej czę ś ci trasy. Wybraliś my Koś ció ł Piotra i Pawł a (1736-1744), zbudowany na terenie zachowana do dziś manufaktura na obraz i podobień stwo koś cioł a Piotra i Pawł a w Petersburgu.

Koś ció ł Piotra i Pawł a

Koś ció ł Piotra i Pawł a

Niedaleko ś wią tyni znajdował y się zaroś nię te ruiny z czerwonej cegł y z napisem, ż e był to kiedyś budynek tej samej manufaktury. O dziwo, obrazy przedstawiał y cał kiem ż ywe budynki. Z jakiegoś powodu karty nie pokazywał y nam nic na ż ą danie „manufaktura” w ró ż nych odmianach, a nie był o kogo zapytać , w ogó le nikogo w dzielnicy. Teraz rozumiem, ż e poszliś my trochę w niewł aś ciwe miejsca, Jarosł awska Wielka Manufaktura zajmował a rozległ e terytoria. W czasach sowieckich cał a ta gospodarka został a przekształ cona w fabrykę Krasny Perekop, któ ra istnieje do dziś . Podobno tereny te nie został y jeszcze przetestowane przez szalonych turystó w, takich jak my, przynajmniej nie w duż ej liczbie. Oto karty i nie wiem gdzie wysł ać . Có ż , nie wahaliś my się , był o wiele planó w. Wię c turystyka przemysł owa zawiodł a, jest powó d do powrotu)).

Zdję cie z Internetu

Swoją drogą ciekawostka: to wł aś nie Jarosł awska Wielka Manufaktura jest miejscem narodzin, miejscem pochodzenia sł owa „shabby”, stą d okreś lenie „shabby look”. Manufaktura produkował a ró ż norodne tkaniny, zaró wno drogie na dwó r kró lewski lub na eksport za granicę , jak i tanie, ale trwał e tkaniny, któ re pokochał a ludnoś ć . Projekt, jak powiedzieliby teraz, nie był najjaś niejszy i najpię kniejszy, a nazwano je odrapanymi - imieniem twó rcy manufaktury Iwana Maksimowicza Zatrapeznikowa. Od tego czasu minę ł o: wszystko, co nie jest mą dre, nę dzne stał o się nę dzne.

Strefa przemysł owa Jarosł awia kryje w sobie wiele cudó w. Jednym z nich jest Koś ció ł Ś cię cia Jana Chrzciciela w Toł czkowie, zagubiony w dziczy fabryki farb i lakieró w Rosyjskich Farb. Na począ tku myś leliś my, ż e nawigator jak zwykle postanowił pł atać figle i prowadził nas gdzieś w zł ym kierunku – betonowe ogrodzenie pod mostem, nieprzebyte zaroś la… Ale potem jak w bajce otworzył a się oczyszczona polana , aw ś rodku cudowny cud.


Koś ció ł Ś cię cia Jana Chrzciciela w Toł czkowie

Ta ś wią tynia jest przedstawiona na tysię cznym rachunku Federacji Rosyjskiej, wybranym jako symbol pię kna i wyją tkowoś ci rosyjskiej architektury. Ale już szczegó ł owo o tym mó wił em w recenzji „tysię cznego” pię kna Jarosł awia ” . Jeś li to przegapił eś , spó jrz.

I kolejna perł a Jarosł awia skrywa pię kno i splendor przed tł umami turystó w, draż nią c się tylko widokami ze Strelki. . .

Jarosł awskaja Strelka

. . . lub ze statkó w wycieczkowych pł yną cych wzdł uż Woł gi - kompleks ś wią tynny w Korownikach.

Widok z Woł gi. Zdję cie z internetu

Ten zespó ł architektoniczny wydaje się być dobrze znany, ale turyś ci, podobnie jak w Tolchkovie, czę sto nie sprzyjają jego wizytom, daleko mu do utartych szlakó w turystycznych Jarosł awia.

Zespó ł ś wią tynny w Korownickiej Sł obodzie Jarosł awia - cerkiew ś w. Jana Chryzostoma, cerkiew Matki Boż ej Wł odzimierskiej, dzwonnica, Ś wię ta Brama - miejsce jest bardzo pię kne i jest ż ywym przykł adem jarosł awskiej architektury sakralnej, któ ra mimo wszystkich wzlotó w i upadkó w XX wieku upadł a do dziś .

Zdję cie z internetu. Z kolekcji SM Prokudina-Gorskiego, 1911

Historia wię kszoś ci koś cioł ó w w naszym kraju jest podobna: w latach 30. ubiegł ego wieku zaprzestano kultu, a nastę pnie zniszczono lub przy odrobinie szczę ś cia (jeś li mogę tak powiedzieć ) przeprofilowanie na warsztat lub magazyn. Koś cioł y te przez wiele lat sł uż ył y ró wnież jako magazyny. W 1992 roku kompleks został przeniesiony do Rosyjskiej Cerkwi Staroobrzę dowcó w.

Nie wiadomo na pewno, dlaczego osada nosi nazwę Korovnitskaya. Brakuje informacji o masowej hodowli kró w jako sposobie zarabiania pienię dzy. Czasami ź ró dł a nazywają to osadą rybacką , co w rzeczywistoś ci tł umaczy się poł oż eniem na wybrzeż u w pobliż u zbiegu rzek Kotorosl i Woł ga.


Obecnie Obory cieszą się sł awą wś ró d okolicznych mieszkań có w ze wzglę du na zlokalizowane tu SIZO, któ re z kolei wpisuje się ró wnież w historię miasta. Pierwsze budynki zamku wię ziennego zaczę to budować w 1800 roku. Kró tkie tł o historyczne moż na znaleź ć online , jeś li jesteś zainteresowany, tutaj, aby uzyskać wię cej informacji. Szczerze mó wią c, o tej okolicy dowiedział em się dopiero teraz, kiedy zaczą ł em studiować ś wią tynie w Korownikach. A w naszej pamię ci Obory są odciś nię te jako zaką tek wiejskiego widoku. Plaż a, mieszkań cy roztopili się w sł oń cu. . .

Kaczą tka i chł opaki : ))

Gdybyś wiedział o istnieniu w pobliż u „wię ziennej” historii, być moż e przeszedł eś kawał ek ulicą Portowaja. Ale w tym momencie mieliś my inne plany: najpierw koś cioł y, potem plaż a, któ ra z duż ym powodzeniem pojawił a się w pobliż u. Có ż , jak plaż a...Plaż a jest typu ś rodkoworosyjskiego. Oczywiś cie nie morze, ale nawet nic w czasie upał ó w. I nie marszczmy sobie nosa, jak dawno zaczę li krę cić się po zagranicznych kurortach : ))

Każ da porzą dna osada z tamtych czasó w (XVII-XVIII w. ) musiał a mieć wł asny koś ció ł . I nie gorszy od innych, a najlepiej lepszy. Tak wię c w Korownikach w 1654 r. Pojawił się letni nieogrzewany koś ció ł ś w. Jana Chryzostoma, zbudowany kosztem bogatych mieszczan Iwana i Fiodora Nież danowskich.

Koś ció ł ś w. Jana Chryzostoma

Począ tkowo ś wią tynia nie był a tak luksusowa – zwykł a, moż na by rzec, pię ciokopuł owa ś wią tynia z otwartymi galeriami. Duż o pó ź niej (lata 80. XVII wieku), zgodnie z trendami mody, by tak rzec, w ó wczesnej architekturze budynek stopniowo „ulepszano”, ukł adano galerie, pojawiał y się wzorzyste ganki, koronkowe wykoń czenia i oryginalne ozdoby z pł ytek.

A pł ytki Jarosł awia są wyró ż niane przez specjalistó w jako osobna gał ą ź sztuki ceramicznej. Wedł ug zachowanego planu historycznego miasta do koń ca XVIII wieku w Jarosł awiu istniał o 19 fabryk ceramicznych, z któ rych 18 znajdował o się w Korownickiej Sł obodzie. Ś wią tynia „przywodził a na myś l” kilkadziesią t lat. Doł oż ono wszelkich starań , aby jego pię kno i wspaniał oś ć był y szczegó lnie dobrze widoczne z daleka, ze statkó w pł yną cych wzdł uż Woł gi. Spó jrz na moją recenzję koś cioł a Jana Chrzciciela, od 1671 do 1687 , poró wnaj zdję cia. Czasami koś cioł y Jana Chryzostoma i Jana Chrzciciela są nawet pomieszane. I nic dziwnego. Ale Predtechinsky bę dzie przecież „bardziej kę dzierzawy”, bardziej elegancki.

Koś ció ł ś w. Jana Chryzostoma


W 1669 r. w pobliż u zbudowano zimowy koś ció ł Wł odzimierskiej Ikony Matki Boż ej.

Koś ció ł Wł odzimierza Ikony Matki Boż ej

Pod wzglę dem kształ tu i wielkoś ci budynek powtarza koś ció ł Zlatoustinskaya. Ale ta katedra w swoim wyglą dzie jest znacznie skromniejsza i surowsza. Z prostotą i rozmachem podkreś la przepych i elegancję koś cioł a ś w. Jana Chryzostoma, ale wcale nie wyglą da jak „simpleton”.

Koś ció ł Wł odzimierskiej Ikony Matki Boż ej

Koś ció ł jest teraz aktywny. Nie weszliś my do ś rodka, jakoś rewizja koś cioł a już wtedy miał a miejsce i nie był o duchowego pragnienia.

Dzwonnica powstał a wł aś nie w okresie dekoracji koś cioł a ś w. Jana Chryzostoma - w latach 80. XVII wieku. - jedna na dwie ś wią tynie. Jest jednakowo odległ y od obu i niejako spaja wszystko w jedną cał oś ć . Ze wzglę du na swoją elegancję i harmonię dzwonnica został a nazwana „ś wiecą Jarosł awia”. Na niektó rych mapach jest to dokł adnie wskazane.

Oficjalnie nie moż na wspią ć się na dzwonnicę , ale za niewielką opł atą i w odpowiednim nastroju lokalnego pracownika okazuje się , ż e moż na. Poprosiliś my tego wujka, ż eby poszedł na gó rę , ale nie. Podobno staliś my się jednymi z pierwszych „bł agają cych” po wielu miesią cach bezczynnoś ci, choć to przeraż ają ce, nie wiadomo co i jak… Ale nasi znajomi mieli wię cej szczę ś cia tydzień pó ź niej, już udał o im się namó wić .

Ostatnim szczegó ł em zespoł u i rzeczywiś cie ł ą czą cym ze sobą dwie ś wią tynie są Ś wię te Bramy. Powstał y na pograniczu XVII i XVIII wieku.

Oto taki ciekawy, wyją tkowy kompleks ś wią tynny zachowany w Jarosł awiu.


Lokalizacja nie jest oczywiś cie najpopularniejsza wś ró d turystó w. Tak, a miejscowi niespecjalnie faworyzują ten obszar. Niemniej jednak, wraz z Koś cioł em Ś cię cia Jana Chrzciciela w Toł czkowie koś cioł y ś w. Jana Chryzostoma i Wł odzimierska Ikona Matki Boż ej w Korownikach są ż ywe przykł ady architektury rosyjskiej, a dokł adnie jarosł awskiej, któ re zachował y się do dnia dzisiejszego. Mó wią , ż e ich oddalenie od centralnych dzielnic miasta pozwolił o na pozostanie w niemal oryginalnej formie, bez jakichkolwiek przebudó w i przeró bek. Jak mó wią , nie przed osobami dominują cymi był y...

Jarosł aw to pię kne stare rosyjskie miasto. W koń cu nie bez powodu został a wybrana na stolicę Zł otego Pierś cienia Rosji. Jest o nim wiele tureckich historii. Ale w mojej recenzji nie chodzi raczej o historię i zabytki, ale o to, jak dobrze jest, gdy masz okazję pojechać gdzieś z domu : )). Jarosł aw w naszym przypadku stał się powiewem ś wież ego powietrza po kilkumiesię cznych wycieczkach. Pomyś lał em tutaj, moż e to jest rodzaj wampiryzmu energetycznego, kiedy to absolutnie konieczne jest krę cenie się gdzieś przez dzień lub dwa, a potem powró t do domu absolutnie szczę ś liwy…

Jedyną rzeczą , któ rej moja dusza wampir nie mogł a uzyskać , to widoki na miasto z niektó rych wysokoś ci. Nie pozwolono im wejś ć na dzwonnicę klasztoru Spaso-Preobraż enskiego z powodu ograniczeń zwią zanych z koronawirusem, nie udał o im się ró wnież wspią ć na dzwonnicę w Korownikach. To nie wystarczył o, nie wystarczył o najsmaczniejsze - kiedy zakryjesz wszystko od razu oczami. Tak, tak, kiedy ś wiat jest u Twoich stó p : ))

Zdję cie z Internetu

Kiedy szukał em i kopiował em informacje w sieci, natkną ł em się na wspaniał y witryna o Yaro slavle< em>. Moż e być bardzo przydatny w przygotowaniach do wyjazdu, a takż e przyda się przy identyfikacji już przywiezionych zdję ć .

Tłumaczone automatycznie z języka rosyjskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Петропавловская церковь
фото из интернета
храм Усекновения главы Иоанна Предтечи в Толчково
Ярославская Стрелка
Храм Иоанна Златоуста
Церковь Владимирской иконы Божией Матери
Храм Иоанна Златоуста
Церковь Владимирской иконы Божией Матери
Храм Иоанна Златоуста
Храм Иоанна Златоуста
Церковь Владимирской иконы Божией Матери
Вид с Волги. Фото из интернета
Фото из интернета. Из собрания С. М. Прокудина-Горского 1911 год
Утята и ребята :))
Фото из интернета
Uwagi (8) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara